Βλέποντας το δένδρο και χάνοντας το δάσος.
Η εντεινόμενη πολιτική σύγκρουση και η οξύτητα των αντιπαραθέσεων για την κρίση στον χώρο της εκπαίδευσης, τείνει να περιορισθεί στα σημαντικά προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Παρέχει, ωστόσο, την ευκαιρία και τη δυνατότητα, μιας ουσιαστικής και παραγωγικής συζήτησης για μια σύγχρονη, ευέλικτη και αποτελεσματική εκπαιδευτική πολιτική.
Η εκκίνηση των διαδικασιών για τη Συνταγματική αναθεώρηση, θα εστιαστεί στον δημόσιο ή μη χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης. Το ενδιαφέρον έγκειται αν η δυνατότητα ίδρυσης μη Δημοσίων Πανεπιστημίων θέλει ν' απαντήσει στο θέμα της φοιτητικής μετανάστευσης ή στην ευθύνη της πολιτείας να διαθέτει εναλλακτικές λύσεις.
Έχω τη βεβαιότητα ότι η ανασυγκρότηση και η αναβάθμιση των Δημοσίων Τριτοβάθμιων Ιδρυμάτων, δεν θα προσφέρει χώρο, για την ανάπτυξη μη κρατικών ιδρυμάτων. Αρκεί προς τούτο, το δημόσιο Πανεπιστήμιο να είναι ανταγωνιστικό στο ευρωπαϊκό και το διεθνές περιβάλλον.
Προς αυτή την κατεύθυνση τρία, κατ' αρχήν προβλήματα αναζητούν την αντιμετώπιση τους. Ταυτόχρονα, εδώ και τώρα.
Η υποχρηματοδότηση των Πανεπιστημίων, συνιστά μια χρόνια πληγή που τα οδηγεί στην ελλιπή και ανεπαρκή εκπαίδευση, στη σχεδόν ανύπαρκτη έρευνα, τον μικρό αριθμό μεταπτυχιακών προγραμμάτων. Ο στόχος του 5% του ΑΕΠ για τις δαπάνες στην Παιδεία, έχει καταστεί θέμα πολιτικής φιλολογίας και ανέξοδο ευχολόγιο.
Η Αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, οφείλει να είναι στόχος της ίδιας της Πανεπιστημιακής Κοινότητας. Αναβάθμιση χωρίς αξιολόγηση δεν είναι εφικτή. Και δεν νοείται η αξιολόγηση να προβάλλεται, ούτε ως φόβητρο, ούτε ως στοιχείο πολιτικής διαπραγμάτευσης. Έχουμε όλοι την ανάγκη, πολιτεία και κοινωνία να γνωρίζουμε τι διδάσκεται, πώς διδάσκεται, από ποιους διδάσκεται ο Έλληνας πολίτης. Η γνώση αποτελεί το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των εθνών, παράγει και πολλαπλασιάζει την εθνική υπεραξία. Οφείλει να αποτελεί την ικανή και αναγκαία συνθήκη της αναπτυξιακής στρατηγικής της χώρας.
Αναβάθμιση χωρίς αξιολόγηση δεν είναι εφικτή
Οι εισαγωγικές εξετάσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, συνιστούν το κεντρικό σημείο των αντιπαραθέσεων εδώ και πολλά χρόνια. Όσο η συζήτηση θα περιορίζεται στο εξεταστικό, τόσο θα βλέπουμε το δένδρο και θα χάνουμε το δάσος. Το πρόβλημα δεν είναι αμιγώς εκπαιδευτικό. Συνδέεται με το επικρατούν νεοελληνικό κοινωνικό πρότυπο, που θέλει τον νέο, γιατρό, δικηγόρο, μηχανικό. Συνδέεται με την υποτυπώδη σύνδεση εκπαιδευτικού συστήματος και αναπτυξιακού παραγωγικού σχεδίου της χώρας. Για τούτο στον απαιτούμενο διάλογο πρέπει να συμμετάσχουν πέραν των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας και οι παραγωγικές, επαγγελματικές, επιστημονικές ενώσεις και ολόκληρη η κοινωνία.
24 Φεβ 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου